BOEING 737-800
Boeing 737-800 je dvoumotorové dopravní letadlo pro krátké a středně dlouhé vzdálenosti přepravující pasažéry a náklad v různých konfiguracích
Letadlo je vyrobeno firmou Boeing Company, Seattle, Washington, USA
162 – 189 pasažérů dle konfigurace, dopřednou sílu obstarávají 2 proudové motory CFM56-7 s max výkonem 27.300 lb
Základní parametry:
Délka 129ft 6in 39,47m
Rozpětí křídel s W 117ft 5in 35,79m
Výška 41ft 2in 12,55m
Průměr kabiny 11ft 7in 3,53m
Palivo:
3 nádrže.... 2 v křídlech a jedna v trupu letadla
1,2. v křídlech 2 * 8.330 lb 3.915 kg
3. v trupu 1 * 28.803 lb 13.066 kg
Celkem 45.463 lb 20.890 kg (6.875 US.gallons, 26.020 L)
Hmotnosti:
Max. hmotnost letadla bez paliva MZFW 138.300 lb 62.732 kg
Maximální hmotnost při vzletu MTOW 174.200 lb 79.010 kg
Cestovní rychlost (v 35.000 ft) 0.785 Mach
Max rychlost 0.82 Mach
Max dosah (výška) 41.000 ft 12.497 m
Dolet přes 3.000 NM 5.800 km
Nejdůležitější systémy letadla jsou:
Palivový, Hydraulický, Elektrický, Vzduchový-klimatizace, Přetlakování, Komunikace, Ochrana proti přehřátí a ohni, Ochrana proti námraze.
- 1.Palivový systém
Zásobuje oba hlavní motory palivem z nádrží v křídlech a trupu. Slouží k tomu palivová čerpadla, filtry a ohřívače paliva. Palivový systém se ovládá pomoci Fuel Panel na FWD Overhad panelu
- 2.Hydraulický systém
Jsou jím ovládány všechny ovladatelné plochy letadla jako je RUDDER (směrové kormidlo), ELEVATORS (výšková kormidla), AILERONS (křidílka), SPOILERS (spojlery), LEADING and TRAILING EDGE FLAPS (přední a zadní klapky) LEADING SLATS (pohyblivé náběžné hrany křídel)
Jsou 3 nezávislé okruhy A,B a záložní systém. Tlak v hydraulickém systému je min 13 PSI.
- 3.Elektrický systém
Dodává elektrickou energii všem potřebným systémům v letadle. Hlavním zdrojem jsou dva generátory připojené každý k jednomu motoru. Tzn vyrábějí elektrickou energii když je motor nastartovaný. Před startem motorů je možné energii dodávat z třetího menšího motoru na zádi letadla. APU, nebo z pozemního připojení el. vozíkem, kabelem k letadlu. Tyto všechny zdroje dodávají do letadla 115V střídavého proudu. Jsou tady take 2 Niklokadmiové baterie , jedna hlavní druhá záložní, které dodávají 28V stejnosměrného proudu. Pro zajímavost při výpadku hlavních zdrojů, (motory s generátory), tyto baterie dokáží tyto generátory nahradit na dobu až 60 min.
- 4.Vzduchový systém a klimatizace
Systém sloužící k pohodlí cestujícím kdy stlačený vzduch z motorů se v zařízeních zvané PACKY buď ochlazuje či otepluje a poté se vhání pomocí ventilátorů do všech částí letadla. Stlačený vzduch je nutný i pro start motorů. Horký vzduch také slouží k rozmrazování důležitých částí letadla.
- 5.Přetlakování
Tento systém zabezpečuje bezpečnou „rovnováhu“ mezi venkovním tlakem a vnitřním tlakem uvnitř v letadle. Automatický systém který si tlak vzduchu v kabině řídí pomocí počítače a ventilů které se buď otevírají či zavírají. Jsou nutné vstupní data... zadat na panelu přetlakování na FWD OVH panelu. (cruise altitude, landing altitude)
- 6.Komunikace a navigační systémy
Systém zajišťuje komunikaci mezi piloty a hlavně mězi piloty a řídícími na zemi i další komunikaci uvnitř letadla. Navigační systémy slouží k zaměření letadla v reálném čase a letu podle přístrojů i v špatných povětrnostních podmínkách. Samozřejmě pro orientaci za letu.
- 7.Ochrana proti přehřátí a ohni
Protipožární systém, který kontroluje a hlídá přehřátí všech tří motorů 1,2 i APU, také přehřátí hlavního podvozku a vnitřních částí letadla jak oddělení pro cestující včetně WC, tak prostory pro náklad. Při přehřátí upozorní piloty a ti mohou na dálku požár uhasit. Systém se řídí z Fire panelu a Cargo panelu na Pedestalu.
- 8.Ochrana proti zamrzání – ANTI ICE
Pomocí horkého vzduchu jsou chráněna místa a plochy jakojsou náběžné hrany křídel, vstupní hrany motorů a přístroje umístěné vně letadla , nutné pro správnou indikaci důležitých přístrojů za letu a také pilotní okna, která jsou vyhřívána elektricky.